Skip to content

Kennisbank

Algemeen

Alle algemene vragen vind je hier zoals veel gestelde vragen.

Powerbox vs. chiptuning

Het gebruik van een powerbox in een auto kan weliswaar leiden tot prestatieverbeteringen, maar het brengt ook enkele risico’s met zich mee. Hieronder staan de belangrijkste risico’s die verbonden zijn aan het gebruik van een powerbox: Motorschade Een powerbox manipuleert de signalen tussen de ECU (Engine Control Unit) en de motor, wat leidt tot een andere mengverhouding van brandstof en lucht. Als dit niet goed is afgesteld, kan de motor overbelast raken, wat op termijn kan leiden tot ernstige schade aan bijvoorbeeld de zuigers, turbo of injectoren. Oververhitting Omdat de motor harder moet werken door de aangepaste instellingen van de powerbox, kan dit leiden tot oververhitting. Vooral bij langdurig of intensief gebruik, zoals op hoge snelheden of tijdens het trekken van zware lasten, kan de temperatuur van de motor snel oplopen, met mogelijke schade aan het koelsysteem als gevolg. Versnellingsbak en koppeling De extra belasting die een powerbox op de motor legt, kan ook de versnellingsbak en koppeling beïnvloeden. Deze componenten zijn ontworpen om met een bepaalde hoeveelheid vermogen om te gaan, en de toename van kracht door de powerbox kan leiden tot vroegtijdige slijtage of zelfs defecten. Verlies van fabrieksgarantie Veel autofabrikanten erkennen het gebruik van een powerbox niet,...

Brandstofbesparing na chiptuning?? Een fabel of toch niet?

Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Hier is een overzicht van hoe het werkt en waarom de resultaten kunnen variëren: Waar: Brandstofbesparing kan mogelijk zijn Geoptimaliseerde motorinstellingen: Chiptuning kan de motor efficiënter laten werken door de brandstofinjectie, ontstekingstijd en turbodruk aan te passen. Als de motor geoptimaliseerd wordt voor een betere lucht-brandstofverhouding en een soepelere werking, kan dit bij een rustige rijstijl leiden tot een lagere brandstofconsumptie. Groter koppel bij lagere toerentallen: Door het koppel (de kracht van de motor) bij lagere toerentallen te verhogen, hoef je minder vaak op te schakelen of de motor in hoge toeren te laten draaien. Dit kan resulteren in minder brandstofverbruik tijdens normaal rijden. Fabel: Brandstofbesparing is niet gegarandeerd Rijgedrag: In de praktijk leidt chiptuning vaak tot een krachtigere motor. Veel bestuurders zullen geneigd zijn om van het extra vermogen gebruik te maken door sneller te accelereren of agressiever te rijden. Dit kan juist leiden tot een hogere brandstofconsumptie. Focus op vermogen: Veel vormen van chiptuning zijn gericht op het verhogen van het vermogen en de prestaties, wat vaak ten koste gaat van de brandstofefficiëntie. Bij sportieve chiptuning wordt de motor zodanig ingesteld dat hij meer brandstof verbruikt om meer vermogen te leveren. Motorbelasting:...

Hoe werkt een turbo? Wij leggen uit!

Een turbo (turbocharger) werkt door de kracht van uitlaatgassen te gebruiken om extra lucht in de verbrandingskamer van een motor te persen, wat de prestaties en efficiëntie van de motor verhoogt. Dit proces wordt ook wel turbocharging genoemd en zorgt voor een hoger vermogen zonder de motorinhoud te vergroten. Hoe werkt een turbo stap voor stap: Uitlaatgassen aandrijven de turbine: Wanneer de motor draait, worden hete uitlaatgassen afgevoerd via het uitlaatsysteem. Deze uitlaatgassen passeren de turbine van de turbo, die in de uitlaatstroom is geplaatst. Door de kracht van de uitlaatgassen gaat de turbine draaien. De turbine drijft de compressor aan: De turbine is via een as verbonden met een compressorwiel aan de andere kant van de turbo. Wanneer de turbine draait, begint ook de compressor te draaien. De compressor zuigt lucht aan: De draaiende compressor zuigt buitenlucht aan en perst deze samen (comprimeert de lucht). Dit leidt tot een toename van de luchtdruk, wat betekent dat meer lucht de cilinders in wordt geperst. Gecomprimeerde lucht wordt de cilinders ingeperst: Deze gecomprimeerde lucht wordt vervolgens de motorcilinders in geleid. Omdat er nu meer lucht beschikbaar is in de cilinders, kan de motor ook meer brandstof verbranden, wat leidt tot een...

Vertraagde ontsteking of wel retard?? Wat houdt dit in??

Retard op een verbrandingsmotor verwijst naar het vertragen van het ontstekingstijdstip ten opzichte van het ideale moment. Dit betekent dat de vonk in de bougie later plaatsvindt in de compressieslag, meestal vlakbij of net na het bovenste dode punt (BDP), wanneer de zuiger op het hoogste punt in de cilinder is. In een verbrandingsmotor is het ontstekingstijdstip van cruciaal belang voor de efficiëntie en prestaties van de motor. Normaal gesproken wordt het lucht-brandstofmengsel in de cilinder iets voor het BDP ontstoken, zodat de drukopbouw door de verbranding de zuiger naar beneden duwt tijdens de arbeidsslag. Dit moment wordt bij veel moderne motoren automatisch aangepast op basis van toerental, belasting, en andere factoren. Wanneer de ontsteking “retard” wordt, gebeurt deze verbranding later dan normaal. Effecten van een vertraagde ontsteking (retard): Lagere efficiëntie: Omdat de verbranding later gebeurt, is er minder tijd voor de zuiger om het volledige vermogen uit de expansie van de gassen te benutten. Dit kan leiden tot een lager motorkoppel en vermogensverlies. Lagere verbrandingstemperatuur: Een vertraagde ontsteking verlaagt vaak de piekverbrandingstemperatuur, wat kan helpen om kloppen of pingelen (ongecontroleerde verbranding) te voorkomen. Verminderde emissies: In sommige gevallen kan het vertragen van de ontsteking de uitstoot van stikstofoxiden (NOx)...

Ontdek de mogelijkheden

Vind hiernaast eenvoudig uw auto!
Meer weten?
Vraag direct meer informatie aan!

035 – 52 53 406

We zijn Gesloten

Vanaf 20 augustus kunt u bij ons weer het formulier gebruiken om een offerte bij ons op te vragen.

Uiteraard kunt u ons vanaf dinsdag 20 augustus ook weer telefonisch bereiken.

Email wordt niet beantwoord.
Wil je ons een mail sturen neem dan contact op vanaf 20 augustus!  

Neem gerust een kijkje in onze kennisbank.
Hier staan antwoorden/uitleg over veel gestelde vragen.

Wij wensen iedereen een fijne zomervakantie!

Groeten Team Tuningservice