Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Hier is een overzicht van hoe het werkt en waarom de resultaten kunnen variëren:
Waar: Brandstofbesparing kan mogelijk zijn
- Geoptimaliseerde motorinstellingen: Chiptuning kan de motor efficiënter laten werken door de brandstofinjectie, ontstekingstijd en turbodruk aan te passen. Als de motor geoptimaliseerd wordt voor een betere lucht-brandstofverhouding en een soepelere werking, kan dit bij een rustige rijstijl leiden tot een lagere brandstofconsumptie.
- Groter koppel bij lagere toerentallen: Door het koppel (de kracht van de motor) bij lagere toerentallen te verhogen, hoef je minder vaak op te schakelen of de motor in hoge toeren te laten draaien. Dit kan resulteren in minder brandstofverbruik tijdens normaal rijden.
Fabel: Brandstofbesparing is niet gegarandeerd
- Rijgedrag: In de praktijk leidt chiptuning vaak tot een krachtigere motor. Veel bestuurders zullen geneigd zijn om van het extra vermogen gebruik te maken door sneller te accelereren of agressiever te rijden. Dit kan juist leiden tot een hogere brandstofconsumptie.
- Focus op vermogen: Veel vormen van chiptuning zijn gericht op het verhogen van het vermogen en de prestaties, wat vaak ten koste gaat van de brandstofefficiëntie. Bij sportieve chiptuning wordt de motor zodanig ingesteld dat hij meer brandstof verbruikt om meer vermogen te leveren.
- Motorbelasting: Als de motor meer vermogen levert, kan dat leiden tot een grotere belasting op bepaalde componenten, zoals de turbo. Dit kan op zijn beurt het brandstofverbruik negatief beïnvloeden.
Conclusie:
Chiptuning kan leiden tot een kleine brandstofbesparing, vooral als het gericht is op efficiëntie en je een rustige rijstijl hanteert. Echter, in de praktijk leidt het vaak tot meer verbruik, omdat de meeste mensen de extra kracht van de motor zullen benutten, wat het brandstofverbruik juist verhoogt. Het is dus afhankelijk van zowel de tuning zelf als het rijgedrag na de aanpassing.