Retard op een verbrandingsmotor verwijst naar het vertragen van het ontstekingstijdstip ten opzichte van het ideale moment. Dit betekent dat de vonk in de bougie later plaatsvindt in de compressieslag, meestal vlakbij of net na het bovenste dode punt (BDP), wanneer de zuiger op het hoogste punt in de cilinder is.
In een verbrandingsmotor is het ontstekingstijdstip van cruciaal belang voor de efficiëntie en prestaties van de motor. Normaal gesproken wordt het lucht-brandstofmengsel in de cilinder iets voor het BDP ontstoken, zodat de drukopbouw door de verbranding de zuiger naar beneden duwt tijdens de arbeidsslag. Dit moment wordt bij veel moderne motoren automatisch aangepast op basis van toerental, belasting, en andere factoren. Wanneer de ontsteking “retard” wordt, gebeurt deze verbranding later dan normaal.
Effecten van een vertraagde ontsteking (retard):
- Lagere efficiëntie: Omdat de verbranding later gebeurt, is er minder tijd voor de zuiger om het volledige vermogen uit de expansie van de gassen te benutten. Dit kan leiden tot een lager motorkoppel en vermogensverlies.
- Lagere verbrandingstemperatuur: Een vertraagde ontsteking verlaagt vaak de piekverbrandingstemperatuur, wat kan helpen om kloppen of pingelen (ongecontroleerde verbranding) te voorkomen.
- Verminderde emissies: In sommige gevallen kan het vertragen van de ontsteking de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) verminderen, omdat lagere verbrandingstemperaturen worden bereikt.
- Hogere uitlaatgastemperaturen: Als de verbranding later plaatsvindt, kunnen er nog niet volledig verbrande gassen in de uitlaat belanden, wat de temperatuur in het uitlaatsysteem kan verhogen.
Toepassingen van ontstekingsretard:
- Lage toerentallen: Retard wordt vaak toegepast bij lage toerentallen of tijdens het stationair draaien om de motor stabiel te laten lopen zonder te veel spanning op de interne onderdelen te leggen.
- Bescherming van de motor: In sommige omstandigheden, zoals bij oververhitting of het voorkomen van kloppen, kan de ontsteking bewust worden vertraagd om de motor te beschermen tegen schade.
Kortom, retard verwijst naar een later ontstekingstijdstip, wat een cruciale rol speelt in het balanceren van motorprestaties, efficiëntie, en emissiecontrole.