Vaak denken mensen dat een auto tunen op de testbank de enige manier is om een auto goed te tunen. Maar, op de testbank probeer je de weg na te bootsen, terwijl op de weg alle omstandigheden realistisch zijn.
Wij hebben een 4×4 testbank wat voor een voorwiel of achterwiel aangedreven auto een behoorlijke belasting is voor de motor en aandrijflijn. Zie het als volgas in zijn 4de versnelling, bergje op met een caravan erachter 😎.
Wat het allerbelangrijkste is is het maken van een datalog. De log geeft inzicht wat er gebeurt met bijvoorbeeld je inlaat, uitlaattemperatuur, of boost targets gehaald worden, brandstofdruk stabiel blijft, misfires, engine knock, gasklephuissluiting aanwezig zijn. Wat je dus doet is het verifiëren of de aangepaste mapping klopt (correcte flat torque tune) en/of er hardware aandachtspunten zijn. Denk bijvoorbeeld aan verouderde bougies of een boost lek.
Deze datlog is het meest realistisch wanneer alle omstandigheden kloppen. Dus op de weg.
Wil je weten hoeveel pk en nm koppel er behaald is dan zal je dit op de testbank moeten doen. Wat wij nog interessanter vinden zijn sprinttijden. Dus 0-100 km/u en 100-200km/u. Dat zegt iets of je auto snel is in plaats van hoge nummers (pk & koppel) op een testbank 🚀.