Wat is chiptuning?
Vragen?
Bepaalde vereisten aan een auto
Er zitten natuurlijk bepaalde vereisten aan een auto om in aanmerking te komen voor een tune beurt. Chiptunen word meestal gedaan bij auto’s van na het jaar 2000(verschilt per merk), omdat deze al een ECU hebben die aangepast kan worden, als het een oudere auto is dan moet er gekeken worden of deze nog in aanmerking komt voor het huidige chiptunen, zo niet moet de ECU vervangen worden. Dit vervangen kost natuurlijk extra tijd en werk.
Verder is het ook belangrijk wat voor motor u heeft, niet elke standaard motor is het zelfde en de turbo motoren verschillen natuurlijk ook van elkaar. Er is een verschil in PK (paardenkracht), maar ook in inhoud van bijvoorbeeld olie koeler en olie pomp. Dan is er nog een laatste aspect wat belangrijk is voor het mogelijk maken van chiptunen en dit is misschien nog wel de meest logische, het aantal kilometers dat de motor gelopen heeft. Meestal worden motoren die meer als 250.000 kilometer hebben gelopen niet meer gechiptuned omdat dit de motor dan blijvend kan beschadigen, ook zal het maar een kleine stijging geven in het vermogen.
Voordelen van chiptuning
Het huidige chiptuning word gedaan doormiddel van de OBD oftewel ‘on board diagnosis’, deze word zo optimaal mogelijk afgesteld om het maximaal haalbare uit de motor te halen zonder blijvende schade toe te brengen aan de motor. Als die OBD in de auto zit hoeft de ECU dus niet vervangen te worden. Sommige garages gebruiken ook een powerbox, dit is een stuk minder veilig omdat de gegevens “vervalst” worden en niet aangepast. Door het chiptunen worden verschillende aspecten van uw auto beter, de topsnelheid word verhoogd, hij gaat minder verbruiken en hij zal sneller optrekken.
Betaalbaar
Dit is natuurlijk allemaal ideaal en het mooie aan chiptuning is dat het ook nog is zeer betaalbaar is. Het vermogen heeft kans op een stijging van tussen de 5 en de 10% bij een standaard motor, maar als u een turbo motor heeft kan het vermogen zelfs met 20 tot 40% stijgen! Verder reageert uw auto beter en vooral sneller op het indrukken van het gaspedaal. Tegenwoordig word er ook rekening gehouden met een eventuele reset, wij overschrijven niet het bestaande besturingssysteem van de auto zodat als het nodig is wij het weer kunnen resetten en de auto weer normaal rijd.
Geschiedenis
Start van het tunen
Terug in de jaren ’50 ligt de oorsprong van het tunen, tunen was toen nog niet zo modern en werd toen gedaan doormiddel van onderdelen weghalen of vervangen, zo werden de volgende onderdelen vervangen of aangepast:
– Sproeiers ingeboord
– Achterbanken verwijderd
– Airconditioning verwijderd
– Spoiler op de auto
– Carburateur aanpassen
Eerste onderdeel
In 1953 lanceerde Volkswagen een spoiler voor de Kever, dit was toen een zeer populaire auto. Deze spoiler was bedoeld voor snelheden boven de 100 km/u en hoger, bedoelt voor extra “downforce” op de vooras. Dit was een van de eerste onderdelen specifiek bedoelt voor het tunen van een auto. Later toen de gasprijzen eenmaal waren gestegen ging voor Aziatische-amerikanen hun kleine import autootjes aanpassen.
Verder waren er Amerikaanse jongeren in de jaren 50 die ‘muscle-cars’ hadden (zie foto), dit zijn auto’s met een sterkere motor voor extra kracht. Maar voor deze jongeren was dit nog niet genoeg, ze zijn gaan experimenteren met verschillende dingen, zij zijn de gene die begonnen met achterbanken verwijderen en dergelijken. Niet veel later begonnen er bedrijven te komen die onderdelen gingen importeren en maken voor het tunen van auto’s.
Elektronische evolutie
Bosch, Audi, BMW en Mercedes begonnen tussen 1970 en 2000 heel erg te concurreren met elkaar, ze bleven maar nieuwe motoren ontwikkelen, deze werden steeds beter en ze gingen steeds meer elektronica gebruiken. Toch was Mercedes de eerste met een controle eenheid in hun motor, dit was in 1967. In 1970 werden er steeds apartere auto’s aangepast. Ze begonnen sport auto’s te gebruiken en gingen steeds extremere veranderingen toepassen aan de auto’s.
Zo werden de complete voor- en achterbumpers, motorkap en ‘side skirts’ eraf gehaald en vervangen door onderdelen gemaakt van glasvezel wat een heel stuk lichter is, ze maakte deze onderdelen ook zeer aerodynamisch zodat alles optimaal is. Bosch kwam in 1975 met een controle eenheid voor race auto’s waardoor race tuning steeds populairder begon te worden. In 1980 begon het tegenwoordig bekende ‘chiptunen’ zich te ontwikkelen, er kwamen steeds meer chip gestuurde auto’s op de markt en iedereen wou daar ook steeds harder mee gaan. Ze gingen dus de doseringen van de brandstof optimaal afstemmen wat zorgde voor verbeteringen in alle aspecten van de motor. Dit deden ze via de ECU, het elektrische deel in de auto.
Tijdlijn van het chiptunen
1967- Mercedes – Benz ontwikkelde de eerste controle-eenheid met controle over benzine.
1975- Een controle-eenheid van Bosch gebruikt in race auto, sport tuning word een hype.
1980- Regeleenheid Bosch K – Jetronic wordt uitgevoerd voor meer auto’s met benzinemotor.
1980- Eerste chiptuners gaan chips optimaliseren op elektronische wijze.
1985- Bosch Motronic uitgerust met EPROM- chip ,op die manier werden nieuwe gegevens opgenomen.
1988- BMW 324 TD – de eerste dieselmotor met elektronische regeleenheid ECU.
1989- Audi 100 2.5 TDI is uitgerust met een elektronisch gaspedaal.
1992- Audi 80 1.9 TDI – een nieuw type van het lichaam dat nog steeds in productie.
1993- VW Golf 3 ontvangt een licentie van Audi.
1997- Bosch EDC 15 – introduceerde een regeleenheid voor de nieuwe emissienormen.
1999- Andere autofabrikanten komen met gestuurde brandstofinspuiting, Fiat en Renault.
2004- Bosch EDC 16 – nieuwe controle-eenheid, die toen al voldeed aan de emissienorm Euro 3&4.
2006- Siemens eenheid ECU, geïnstalleerd met vaste deeltjes filter in het uitlaatsysteem.
Soorten chiptuning
Chiptuning via powerbox
Bij chiptuning via een powerbox word de informatie die van de sensoren naar de ECU gaat “vervalst”. De powerbox word dus tussen de sensoren en de ECU geplaatst in de motor. Deze powerbox zorgt er voor dat de signalen verzwakt worden, als de sensoren door willen geven dat de turbodruk 1,0 bar is dan zorgt de powerbox ervoor dat er 0,8 word doorgegeven, de ECU denkt dan dat hij de overige 20% (0,2 bar) erbij moet doen om hem weer op gewenste hoeveelheid te krijgen. Doordat dit erbij komt komt hij uiteindelijk uit op 1,2 bar en heeft hij dus meer vermogen.
Het zelfde “vervalsen” kan ook met inspuitdruk, dit zorgt ervoor dat er meer brandstof in een kortere tijd word verbrand waardoor er op dat moment meer vermogen is, echter is de verbranding wel groter. Dit geeft ook gevaar voor hogere temperaturen en er moet dus zeer zeker gemeten worden welke temperaturen de motor kan hebben zonder oververhit te raken. Een powerbox word steeds populairder sinds 2010 omdat merken hebben laten weten dat zij kunnen zien of een auto gechiptuned is. Deze merken zijn: Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen.
Een powerbox is hier in tegen na verwijdering niet meer traceerbaar. Als er ontdekt word dat een auto op enige manier getuned is komt deze niet meer in aanmerking voor fabrieksgarantie. Een mooi aspect aan een powerbox in vergelijking met chiptunen is dat de powerbox gewoon over te zetten is als een consument een nieuwe auto koopt, als uw auto gechiptuned is dan moet u uw nieuwe auto opnieuw laten chiptunen.
obd Chiptuning
De OBD is ´on board diagnostics´. Dankzij dit kunnen statistieken en parameters van de auto bereikbaar worden via een stekker, deze kunnen vervolgens via speciale software op de computer aangepast worden. OBD tuning is sinds 2010 erg lastig geworden, fabrikanten proberen zo min mogelijk toegang te geven tot de ECU zodat er minder auto´s getuned worden. Bij merken zoals Mercedes, BMW, Audi en Volkswagen moeten de verzegelingen gebroken worden om bij de informatie in de ECU te komen, hierdoor weet de fabrikant zeker of de auto getuned is geweest of niet.
Vrachtwagens en landbouwmachines
Ook vrachtwagens en landbouwmachines kunnen getuned worden. Vrachtwagens behalen meestal een vermogens verhoging van 6 tot 30% en een verbruik besparing van 3 tot 8%. Vrachtwagens rijden natuurlijk veel en gebruiken dus veel brandstof, met een besparing van 5% bespaart u op jaarbasis al zeer veel. Bij landbouwmachines kan de volledige software aan uw wensen worden aangepast, zo kunt u meer vermogen krijgen bij een lager toeren aantal en ondertussen ook brandstof besparen. Dit word gewoon direct in de motor allemaal aangepast en er hoeven geen extra onderdelen in de machine. Door het tunen veranderd zelfs het schakelen als deze niet automatisch is, het schakel word makkelijker en gaat soepeler.
Diesel chiptuning
Diesel tuning werkt het zelfde als al eerder uitgelegd, het word weer via die OBD gedaan, maar als er een Diesel Turbo chiptune gebruikt word kan er wel 30 tot 40 PK bij komen op uw auto! Na zo’n tuning is het alleen wel nodig als de motor net aan staat hem rustig warm te rijden, in deze periode is het niet verstandig om snel op te trekken of vol gas te geven.
Als u klaar bent met rijden neem ook even 5 a 10 minuten de tijd om wat rustiger te rijden zodat de turbo kan afkoelen, deze temperaturen gaan altijd boven de 80 graden Celsius maar door de tuning gaat deze nog veel hoger dan dit omdat hij meer moet verbranden in een korte tijd. Lukt het niet om de tijd te nemen om rustiger te gaan rijden kunt u altijd op de plaats van bestemming uw auto nog even een minuutje na laten draaien zodat deze alsnog afkoelt. Bij dieseltuning is het ook erg belangrijk om uw auto altijd op tijd weg te brengen voor een onderhoudsbeurt en als u merkt dat er iets raars gebeurt altijd meteen laten nakijken, op deze manier gaat uw turbo het langst mee en behoud hij zijn verwachte levensduur.
Benzine chiptuning
Als er diesel tuning is, is er natuurlijk ook benzine tuning. Er word vaak gezegd dat benzine tuning weinig nut heeft meer dit heeft juist veel nut, vooral als u een turbo benzine motor heeft. Benzine tuning is echter wel een heel stuk lastiger als diesel tuning, er moet zeer professionele apparatuur aan te pas komen en zonder de metingen kun je helemaal niks tunen bij een benzine motor.
Bij een benzine tuning stijgt je vermogen met 10 PK en bij een van deze tuning word het toeren aantal wat nodig is om de maximale koppel (trekkracht) te bereiken ook met ongeveer 1000 toeren per minuut omlaag gehaald. Hierdoor krijgt u meer souplesse van uw benzine motor. Het mooie aan tuning bij een benzine motor is dat het besturen van de auto een stuk fijner word. De gaspedalen reageren sneller en het schakelen gaat soepeler. Mocht u een Turbo benzine motor hebben dan word het tunen al helemaal optimaal, deze tuning zorgt voor een hogere stijging in vermogen en verbruik dan een tuning van een diesel motor.
Conclusie
Is chiptuning wel of niet goed?
Veel mensen weten het verschil niet tussen OBD tuning en chiptuning, dit is eigenlijk heel gemakkelijk, bij chiptuning komt er een soldeerbout aan te pas en bij OBD tuning niet. Bij chiptuning word er echt wat aan het besturingssysteem veranderd en bij OBD tuning word er via een storingsdiagnosestekker digitaal via een speciale software aanpassingen gedaan. OBD scheelt daarom een hele hoop werk voor de tuner. Voor bestelbusjes en mensen die met caravans rijden is het zeker weten een goede keuze, omdat deze zwaarder belaad worden door de vracht achterin en of door gewoon de hele caravan achter de auto hangen. Als de auto dan lekker getuned is merkt u bijna niet dat u zwaar beladen bent door het extra vermogen.
Hierbij moet u wel voor de performance tuning kiezen. Als u meer om de kosten wilt denken is eco-tuning ook zeker een aanrader, hierdoor verandert er eigenlijk weinig qua vermogen maar u gaat zeker zuiniger rijden (mits de rijstijl niet veranderd). Door de eco tuning alleen zal u ongeveer 500-1000 euro besparen in 3 jaar tijd, dit is berekend met de eenmalige aanschaf van de tuning er al af!
Lees meer over waarom u uw auto zou moeten laten chiptunen.